(ČZ 6/2025) Jednou se na Ježíše lidé tlačili, aby slyšeli Boží slovo, a on stál u břehu jezera Genezaretského...
- tu uviděl, že u břehu jsou dvě lodi. Rybáři z nich vystoupili a vypírali sítě. Vstoupil do jedné z lodí, která patřila Šimonovi, a požádal ho, aby odrazil kousek od břehu. Posadil se a z lodi učil zástupy. Když přestal mluvit, řekl Šimonovi: „Zajeď na hlubinu a spusťte sítě k lovu!“ Šimon mu odpověděl: „Mistře, namáhali jsme se celou noc a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě.“ Když to učinili, zahrnuli veliké množství ryb, až se jim sítě trhaly. Dali znamení svým společníkům na druhé lodi, aby jim přišli na pomoc. Oni přijeli a naplnili rybami obě lodi, že se až potápěly. Když to Šimon Petr uviděl, padl Ježíšovi k nohám a řekl: „Odejdi ode mne, Pane, vždyť já jsem člověk hříšný.“ Neboť jeho i všechny, kteří s ním byli, pojal úžas nad tím lovem ryb; stejně i Jakuba a Jana, syny Zebedeovy, kteří byli Šimonovými druhy. Ježíš řekl Šimonovi: „Neboj se, od této chvíle budeš lovit lidi.“ Přirazili s loďmi k zemi, všechno tam nechali a šli za ním.
Jezero Genezaretské či Galilejské moře – po jeho břehu se Ježíš často pohybuje. Káže, učí, předkládá Boží spásonosný program, plaví se často na něčí lodi či na člunu také na protější stranu a všude přináší Boží slovo. Lidé jsou dychtiví uslyšet, ale také se chtějí dotknout toho ,,zázračného“ rabiho z Nazareta, který v sobotu v Nazaretské synagoze způsobil takový rozruch. Některé oslovil, potěšil a nadchnul, povzbudil, některé znechutil a pohoršil. S kamenem v ruce ho chtějí za městem srazit ze svahu. Zatím se nic nestalo.
Na jedné z lodí Šimona rybáře, kousek od břehu, z paluby lodi Ježíš opět učí a káže. Je po zkoušce na poušti pln Ducha. Někteří přicházejí jen proto, aby viděli další div a zázrak, jiní jsou osloveni v touze následovat Jeho slovo.
I Ježíš ,,je na lovu“. Po uvěznění a stětí Janově nastupuje na misii Beránek. Odebral se do Galileje, spíše na periferii. V Ježíšově učednické skupině jsou už ,,první ulovení“. Rybáři Šimon a Ondřej, Jakub a Jan. Všichni se živí rybářským řemeslem a dobře je ovládají. Ježíš s nimi rozmlouvá rybářským způsobem.
Po neúspěšném nočním lovu, unaveni a zklamáni, přepírají u břehu sítě od veškerého balastu, co se v nich uchytil. Jen ryby žádné.
Je časné ráno a rádi by si šli odpočinout, ale Pán požádá (kraličtí překládají – poprosí) Šimona, aby zajeli na hlubinu a znovu nahodili sítě. Jak musel Šimon bojovat se zkušenostmi rybáře a nechat si poradit nerybářským Mistrem! Absolutní důvěra v Jeho slovo proměňuje zdánlivě absurdní pokyn k novému lovu. ,,Ale na tvé slovo spustím sítě“ a sítě se až trhají pod náporem nového úlovku.
Šimon Petr přemožený mocí a silou Ježíšova Slova a poznáním, že se setkal s Pánem, klečí Ježíši u nohou ve svém lidském omezení. ,,Odejdi ode mne, Pane, jsem pouhý člověk…“
Pán neodchází, naopak, Petra Šimona (i ostatní učedníky) povzbuzuje a ujišťuje: ,,Neboj se, od této chvíle budeš lovit lidi.“
A oni tam všechno nechali a šli za Ním.
Silná Ježíšova slova, důkaz Boží moci a zázrak lovu.
,,Lovit lidi“ – ten termín se nám dnes může zdát nevhodný. Loví nás různí prodejci nekalých praktik a i předvolebních slibů a my nechceme uvíznout v jejich síti.
Možná nám prospěje znát i řecký překlad úkolu svěřeného nejen Petrovi a učedníkům: vytahovat z vody, zachraňovat, oži¬vovat, osvěžovat, být pobřežní hlídkou ochotnou pomoci, být pohotoví k pomoci tonoucímu v těžkostech života.
Metafora ,,budete lovit lidi“ – pro Krista a Boží království je pobídkou pro každého z nás a ono ,,neboj se“ je ujištěním, že Kristus je se mnou na mé loďce života.
Teď, Petře, půjde lovit snáze ti,
neb dobře umíš sítí házeti.
Volá-li Kristus a máš v rukách síť,
hodit ji nejlépe znamená zahodit. Richard Crashaw
Pane Ježíši Kriste,
prosíme tě o požehnanou plavbu. Amen.
Autor: Šárka Kubjáková
Český zápas č. 6/2025 z 9.2. 2025
Obrázek: James Tissot (1836–1902): Zázračný rybolov (mezi 1886 a 1894), Brooklyn Museum artwork (Wikimedia Commons).