Teolog, původně římskokatolický, který dal významný směr myšlenkové podobě tehdejší Církve československé (CČS).
Myšlenky formuloval především v proreformním katolickém Právu národa, který začal vydávat s M. Pavlíkem, a tento časopis po vzniku CČS byl přejmenován na Český zápas. Příležitostně, když listujeme v předválečných číslech periodika, narážíme velice často na jeho teoretické úvahy. Mimo psaní po vyhlášení CČS jako duchovní uváděl na Kroměřížsku do života první koncepty náboženské výuky nově vzniklé církve. Na zasedání I. řádného sněmu v roce 1924 představil koncepci nové reformní teologie ve svém příspěvku Věroučné základy CČS. Ty potom ve spolupráci s F. Kalousem a naukovým výborem byly předloženy a schváleny v roce 1931 jako nauková směrnice pod názvem „Učení náboženství křesťanského pro věřící CČS“. Tu později nahradily „Základy víry Církve československé husitské“, které jsou dodnes platné. Historikové Martin Jindra a Marcel Sladkowski to hodnotí slovy: „Díky své originální teologické koncepci, ve které dokázal integrovat radikální modernistické prvky, zejména reformismus K. Farského, racionální teismus T. G. Masaryka a kantovskou filosofii s novotomismem, a též díky svým pedagogickým schopnostem dokázal vtisknout srozumitelnou naukovou tvář CČSH.“ Vedle zmíněné publikační činnosti stal se prvním děkanem Vysoké školy bohovědné v roce 1932 a po spojení škol pak působil od roku 1935 na Husově československé evangelické fakultě bohoslovecké jako řádný profesor věrouky a etiky, s výjimkou válečných let, až do své odchodu do důchodu v roce 1948. Zemřel v Praze 4. září 1955.
Z myšlenek prof. Aloise Spisara
Věrouka v duchu církve českomoravské – 1941, věnování: „Církvi, v níž jsem nalezl opět Ježíše, cestu k Bohu.“ Úvod do věrouky v duchu církve československé – 1939 Výbor z Nového zákona – 1951 Věrouka v duchu církve československé II – 1945 Úvod do věrouky v duchu církve československé – 1939 |
Redakce
Foto: Wikipedia