(ČZ 38/2025) Svým učedníkům Ježíš řekl: „Byl jeden bohatý člověk a ten měl správce, kterého obvinili, že špatně hospodaří s jeho majetkem....
Zavolal ho a řekl mu: ›Čeho ses dopustil? Slož účty ze svého správcovství, protože dále nemůžeš být správcem.‹ Správce si řekl: ›Co budu dělat, když mne pán zbavuje správcovství? Na práci nejsem, žebrat se stydím. Vím, co udělám, aby mne někde přijali do domu, až budu zbaven správcovství!‹ Zavolal si dlužníky svého pána jednoho po druhém a řekl prvnímu: ›Kolik jsi dlužen mému pánovi?‹ On řekl: ›Sto věder oleje.‹ Řekl mu: ›Tu je tvůj úpis; rychle sedni a napiš nový na padesát.‹ Pak řekl druhému: ›A kolik jsi dlužen ty?‹ Odpověděl: ›Sto měr obilí.‹ Řekl mu: ›Tu je tvůj úpis; napiš osmdesát.‹ Pán pochválil toho nepoctivého správce, že jednal prozíravě. Vždyť synové tohoto světa jsou vůči sobě navzájem prozíravější, než synové světla. Já vám pravím: I nespravedlivým mamonem si můžete získat přátele; až majetek pomine, budete přijati do věčných příbytků. Kdo je věrný v nejmenší věci, je věrný také ve velké; kdo je v nejmenší věci nepoctivý, je nepoctivý i ve velké. Jestliže jste nespravovali věrně ani nespravedlivý majetek, kdo vám svěří to pravé bohatství? Jestliže jste nebyli věrni v tom, co vám nepatří, kdo vám dá, co vám právem patří? Žádný sluha nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět, a druhého milovat, k jednomu se přidá, druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku.“
Za Ježíšovým podobenstvím (dosti škádlivým: „...pracovat neumím a žebrat se stydím!“ 16,3) je třeba předpokládat starověké ekonomické souvislosti, pro současnost méně čitelné. Správce z půjčky v souladu s dobovými pravidly legitimně profituje: za poskytnutí půjčky padesáti věder dostane dalších padesát pro sebe. Když tedy v nouzi o pracovní místo nabízí věřitelům sjednání jiné, výhodnější dohody, vzdává se tím pouze svého zisku z půjčky, přesněji, vyměňuje zisk za příznivé pracovní podmínky na nových působištích. Předem si umetá cestu k novým příštím pánům. Nepostupuje ovšem na úkor dosavadního pána polností.
Podobenství zasahuje hlavně do Ježíšem tolikrát nasvěcované otázky: jak i v tomto světě žít ve prospěch Božího království, o tolik vyššího a závažnějšího, než je tento svět? Nu, ve všem, co nás zde potkává, sledovat v zájmu své duše stopu či „zájmy“ tohoto království Božího; skrytého, ale jednou v budoucnosti přítomného v celé své platnosti. Na tohoto „zaměstnavatele“ je třeba myslet přednostně, i kdyby to znamenalo načas oželet současný prospěch.
Morální osten vůči správcovu počínání – i nespravedlivým mamonem si můžete získat přátele (16,9) hodnotí správcovu problematickou kariérní minulost, ale pořád ji nechápe jako jednoznačně blokující pro spásu. Doteď jsi kradl, špatně hospodařil, ale pokání zůstává stále možné. Co jsi na svých klikatých cestách životem promarnil, můžeš i tak přebít nějakým překvapivým rozhodnutím – pro nového pána, důležitějšího pro budoucnost.
Náš milý společný Bože, kéž nám jsou i zde na zemi pozvání a přísliby tvého království věčného dostatečně patrnými a dostatečně zřetelnými.
Občerstvi nás silou žít pro věčnost a zdaleka ne jenom pro časnost. Amen.
Autor: Marek Feigl
Český zápas č. 38/2025 z 21.9. 2025
Obrázek: Andrej Mironov (1975-): Podobenství o nepoctivém správci (2012), Creative Commons, licence 4.0.