(ČZ 51/2024) Pro nás křesťany má liturgický rok zvláštní význam, dá se říci, že dává lidskému životu zvláštní smysl.
Člověk není „ztracen“ v čase, ani čas neplyne jen tak stále „dokola“. V liturgickém roce, v němž oslavujeme nejvýznamnější události Ježíšova života – a také se na ně připravujeme – může člověk stále prožívat Ježíšovo „teď“.
První adventní nedělí jsme před čtyřmi týdny zahájili toto nové období, v němž jsme zváni k naslouchání evangeliu Lukáše, označovaného za prvního křesťanského dějepisce. Připomeňme některé z důrazů tohoto evangelisty.
Lukáš má zaostřeno na člověka a jeho boj o místo na Slunci, o přežití v tomto světě. Můžeme to vidět už na příbězích narození Ježíše a Jana Křtitele, na postoji k chudým, k výběrčím daní, zavrženým, opovrhovaným... a samozřejmě k ženám, které se v římské, řecké, ale ani v židovské společnosti netěšily žádné velké úctě. Ježíš se stává zachráncem všech těchto lidí: „neboť syn člověka přišel, aby hledal a spasil, co zahynulo.“ (L 19,10). Na rozdíl od jiných evangelistů je jeho záchranný kruh „hozen“ všem, kdo o to stojí.
U Matouše Ježíš říká, že byl poslán ke ztraceným ovcím lidu izraelského (15,24), k lidu, očekávajícímu Mesiáše – krále. Je splněním výhradně izraelských tužeb, prorokovaným Pomazaným. A této teologii je přizpůsobena již zpráva o narození s genealogií začínající Abrahamem, která neopomíjí zmínit Davida coby krále; sleduje královskou linii.
Marek pak na začátek svého vyprávění seznamuje čtenáře s postavou Jana Křtitele a s událostí Ježíšova křtu, „svého“ Ježíše nechává později poněkud drsně prohlásit: „Nech napřed nasytit děti. Neboť se nesluší vzít dětem chléb a hodit jej psům.“ (7,28) – aby ukázal, že primárním Božím zájmem je spása Izraele samotného. Jeho Ježíš je trpícím Synem člověka a služebníkem.
Pro Jana je zásadní Boží inkarnace, božství Kristovo a věčný život, jehož je Kristus dárcem.
A Lukáš? Ve své genealogii jde zpět k Adamovi, otci veškerého lidstva, jehož potomci jsou příjemci Kristovy spásy. A ještě před výčtem těchto linií popisuje podrobně okolnosti narození Jana Křtitele i zázračné početí a narození jeho bratrance Ježíše, včetně návštěvy Alžběty Marií. Který starověký autor by podrobně zachycoval ve svém podání setkání dvou těhotných žen?!
Lukášův Bůh bere na zřetel všechny bez výjimky. A součástí jeho plánu je i záchrana těch, kteří se zachytili v sítích Zlého, včetně hříšníků...
Díky za tu dobrou zprávu o Božím milosrdenství, kterou si v tomto liturgickém roce můžeme připomínat.
K ilustraci: Evangelista Lukáš bývá zobrazován jako malíř obrazu Panny Marie. Mezi jeho atributy patří pero a kniha nebo svitek a okřídlený býk – protože jeho evangelium začíná Zachariášovou obětí a býk byl pro Židy obětním zvířetem.
Klára Matoušová
Český zápas 51/2024 z 22. 12. 2024