Jan Křtitel: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ (Mt 11,3)
Jan uslyšel ve vězení o činech Kristových; poslal k němu vzkaz po svých služebnících: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ Ježíš jim odpověděl: „Jděte, zvěstujte Janovi, co vidíte a slyšíte: Slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se zvěstuje evangelium. A blaze tomu, kdo se nade mnou neuráží.“ Když Janovi učedníci odcházeli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: „Na co jste se vyšli na poušť podívat? Na rákos, kterým kývá vítr? Nebo co jste vyšli zhlédnout? Člověka oblečeného do drahých šatů? Ti, kdo nosí drahé šaty, jsou v domech královských. Nebo proč jste vyšli? Vidět proroka? Ano, pravím vám, a víc než proroka. To je ten, o němž je psáno: Hle, já posílám posla před svou tváří, aby ti připravil cestu. Amen, pravím vám, mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nevystoupil nikdo větší než Jan Křtitel; avšak i ten nejmenší v království nebeském je větší nežli on.“
Nadešel čas třetí neděle adventní, jež nese příhodný název „stříbrná“. Po neděli železné a bronzové následuje tedy pojmenování po vzácnějším kovu, než podle kterých jsou nazvány dvě neděle předchozí. A po stříbrné neděli? To následuje ještě neděle „zlatá“, aby se tak díky lidovému označení vyjádřila vzácnost času a hodnota radosti, která je navyšována v rozpoznávání nám narozeného Spasitele.
Stříbro samo o sobě je nejen drahý kov, ale také výtečný vodič elektřiny a tepla. Především se ale už od pradávných dob používalo nejen jako platidlo, ale věřilo se, že má magické účinky. Stříbrné amulety, přívěšky, ozdoby odpuzovaly podle tehdejších představ všemožné temné síly a jedině stříbrná kulka mohla prý zabít vlkodlaka. Věřilo se, že stříbro a zvláště stříbrný křížek ochraňuje před upíry a zlými duchy. Tento vzácný kov, pokud jej má člověk na sobě, pak je také údajně mnohem více posilován ve své intuici a jasnozřivosti.
Jan Křtitel byl podle všeho ve vězení přikován těžkými železnými okovy. Po přečtení evangelia na tuto neděli bychom si mohli představit, že jej opustil i jakýkoliv prorocký duch. Možná proto poslal z vězení k Ježíšovi své učedníky se vzkazem: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ (Mt 11,3) Ta Janova otázka vycházející z Matoušova evangelia je ve své podstatě překvapivá. Evangelium nám totiž mnohem dříve popisuje, jak Jan sice Ježíše pokřtil, ale také, jak se tomu Jan ve své jasnozřivosti a úctě bránil, když Ježíšovi říkal: „Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?“ (Mt 3,14) Jan už tenkrát jasně rozpoznal, tušil, že v Ježíšovi se otevírá cosi velikého, necítil se být hoden, aby Ježíše křtil. Pak Ježíšovo působení podle všeho dál sledoval, ale tam ve vězení jakoby si nebyl ani trochu jistý a musel se ptát, kým Ježíš je.
Tomu ovšem rozumíme i bez představ o magii a znalosti lidových pověr. Ze zkušenosti víme, že člověk někdy bývá okolnostmi života přikován tak, že ztrácí jakoukoliv svou vnitřní intuici, vytrácí se mu také i jeho někdejší nadhled, radost a především takový člověk bývá plný různých otázek s minimem odpovědí.
Možná se Jan Křtitel tou otázkou k Ježíšovi chtěl ve své těžké situaci jen více ujistit. Možná také díky vizi, že to s ním nedopadne dobře, chtěl pomoci svým učedníkům a navést je tak k Ježíšovi.
Na každý pád Jan Křtitel svou otázkou posloužil také i nám. Jasně a napřímo totiž odkryl lidské tázání a univerzální touhu po záchraně a spáse. Jako každému člověku, tak i v nás totiž různě rotuje skryté hledání odpovědi po smyslu a cíli života. Ježíš se nás evangeliem dotazuje, zda se budeme urážet nad jeho příběhem a zvěstí, zda nám bude stačit, anebo budeme očekávat něco jiného, nějakého jiného Spasitele.
Z hlediska času je jisté, že my všichni příští nedělí budeme blíže vánočním svátkům. Zlatá neděle se nás bude skrytě ptát nejen, jak jsme na svátky připraveni, ale také, co rozpoznáváme ve svém nitru. Zda vnímáme příchod spásy a ujištění, které se nedá vyjádřit světskými měřítky.
Zlato, jak je známo, není zcela nejhodnotnějším kovem. V lidském světě je cennější platina a ještě cennější je rhodium. Možná jsou ještě i jiné hodnotnější komodity, které by se na trhu daly ještě výhodněji zpeněžit, ale radost, kterou nám přináší evangelium, je čímsi, co jde mimo veškeré lidské tržiště.
Nebeský Otec nám nabízí dar víry. Vztah, který k nám přichází v Kristu, nám pomáhá vystoupit ze svých různých představ a z vězení našeho bolavého světa. Milosrdenství Božího království, jak si smíme připomínat, je větší než cokoli jiného a smí být přímo také i v nás ve veškeré své velikosti. Amen
Pavel Pechanec
Ilustrace: Stětí Jana Křtitele, Rembrandt van Rijn - The Metropolitan Museum of Art
Český zápas č. 50 z 14. 12. 2025
