(ČZ 42/2025) „Proč jsi namaloval koně uprostřed obrazu a svatého Pavla na zemi?“
Jedním z biblických textů, které jsme letos četli při bohoslužbě, byl text ze Skutků apoštolských Obrácení Saula (Sk 9). Saul/Pavel byl na cestě do Damašku oslněn zářivým světlem a došlo k jeho duchovnímu obrácení. Tuto scénu zobrazil italský malíř Michelangelo Merisi, zvaný Caravaggio.
Byl navýsost nadaným malířem, který pracoval velmi rychle, maloval přímo na plátno, aniž by své figury předkresloval. Pocházel z chudého prostředí a měl špatnou pověst, několikrát se dostal do vězení.
Zemřel v necelých 40 letech, zřejmě byl zavražděn. Svým revolučním přístupem k zobrazované scéně se stavěl ostře proti manýrismu, který považoval za vyumělkovaný. Zaváděl nové realistické a obrazné vyjadřování s dramatickým okamžikem. Své modely přiváděl z ulice i pro ty nejsvětější scény. Jeho krédem bylo, že pravda a příroda musí mít přednost před dalšími hledisky. Téměř každý jeho obraz znamenal skandál. Musela však uplynout tři staletí, aby se mu dostalo spravedlivého uznání.
Caravaggio začal malovat obrazy s náboženskou tematikou na přání jednoho ze svých mecenášů a z potřeby získat peníze na své živobytí. Poptávka po těchto obrazech byla tehdy vysoká. Roku 1600 se mu podařilo prostřednictvím svých příznivců získat dobře placenou zakázku pro baziliku Santa Maria del Popolo – Obrácení svatého Pavla. První verze tohoto obrazu byla zadavatelem Tiberiem Cerasim, pokladníkem papeže, odmítnuta. V druhé verzi se malíř opět dopustil ne-slýchané provokace, kůň zabral téměř celou plochu obrazu. Malíř byl dotazován: „Proč jsi namaloval koně uprostřed obrazu a svatého Pavla na zemi?“ –„Proto!“ – „Cožpak je kůň svatý?“ – „To ne, ale stojí ve světle Božím.“
Scéna je zobrazena velmi prostě. Jemný paprsek světla zasáhl Pavla, který s roztaženýma rukama padá, shozen z koně. Na rozdíl od první verze obrazu je Pavel mladík v oděvu římského vojáka. V ležící poloze je očividně zranitelný a po-korný.
Podle Caravaggiova životopisce R. Longhiho dokazují oba obrazy (druhá zakázka byl obraz Ukřižování sv. Petra) genialitu malíře: „Caravaggiovy experimenty poskytují schopnost uplatňovat a redukovat hluboké stíny tak, že neoslabují jeho tragicky odvážný realismus. Caravaggio zcela ruší ikonografickou tradici a publiku předává snad nejrevolučnější obraz v dějinách náboženského umění, klade významný mezník v jeho duchovním vývoji.“
Obraz je v majetku baziliky Santa Maria del Popolo v Římě a společně s Ukřižováním sv. Petra se jedná o vrcholná díla západního umění.
Renata Wesleyová, (Zdroj: Caravaggio, Gilles Lambert, 2010)
Na snímku: Vlevo první verze obrazu, vpravo – druhá verze
Český zápas č. 42 z 19. 10. 2025