Husův sbor ve Vršovicích ve spolupráci s Vršovickým divadlem MANA uvedl v neděli 8. října 2023 premiéru svého site specific projektu s názvem Otevřená zpovědnice.

Představení zaštítěné vršovickým Husovým sborem tematizuje ožehavé téma sexuálního zneužívání v církvi a zároveň otevírá věcnou diskusi s odborníky na toto téma. „Pro služebníky církve na vedoucích pozicích by mělo být povinné školení, jak s oběťmi pracovat. Pro ty, kteří by se o tom rádi něco dozvěděli z vlastní iniciativy, je tu Otevřená zpovědnice,“ říká farář a zároveň ředitel Vršovického divadla MANA David Frýdl.

Do kostelních lavic pomalu usazuje návštěvníky Jiří Lábus v kolárku. Na každé z nich je položen letáček iniciativy Někdo ti uvěří, shrnující statistiky sexuálního násilí. Znásilnění zažila každá desátá žena, sexuální obtěžování každá třetí. Třeba zrovna jedna z těch, co sedí s vámi v lavici. Vrháme na sebe s kamarádkou významný pohled a zhluboka se nadechujeme. Obě jsme totiž několikanásobnými oběťmi obojího (byť ne v církevním prostředí). Možná i proto jsme dnes tady. Skoro se mi chce stisknout jí povzbudivě ruku, ale ani jedna nemáme – ze zjevných důvodů – ráda fyzický kontakt, a tak se na sebe jen s pochopením usmějeme. Od prvních minut je jasné, že Otevřená zpovědnice nebude obyčejným divadelním představením, ale že bude otevírat bolestivá témata.

Herec, proslulý spíše komediálními rolemi, působí v roli kněze naprosto přirozeně, když vítá shromáždění na koncertu duchovní hudby. Jakmile však nadšeně představuje dětského sólistu, dává se tušit, že představení, otevírající palčivé téma sexuálního zneužívání v církvi, již začalo. Chlapec dětským sopránem s viditelnou nervozitou zpívá symbolické „Dona nobis pacem“ – Daruj nám pokoj a Jiří Lábus nadšeně tleská a volá bravo. Náklonnost kněze, v jehož roli vystupuje, není tak docela nevinná.

Martina Marie Heroldová

O představení si dále můžete přečíst na:

Aktuálně.cz 14. 10. 2023 - Lábus jako zneužívající kněz, Dejdar jeho oběť. Farář otevírá velké církevní tabu.