Jedna ze tří studijních skupin v rámci Komise pro víru a řád Světové rady církví, kterou společně svolali emeritní arcibiskup Dr. Antje Jackelénová a Dr. David Kirchhoffer, se zabývá otázkami nad vzestupem umělé inteligence a dalších technologií.

Dvě studijní skupiny pro teologickou antropologii a morální rozlišování se sešly v Egyptě, aby naplánovala svou práci na nadcházející rok. Připraví texty ke studiu a diskusi na příštím zasedání komise ve Švédsku.

Úkolem skupiny pro teologickou antropologii je studium, jak digitalizace, jakožto masivní a transformativní technologický posun, který představuje, ovlivňuje naše chápání toho, co znamená být člověkem. Co znamená být stvořen k obrazu Božímu ve věku umělé inteligence? Jak digitální praktiky mění způsoby praktikování teologie a také duchovního a liturgického života? Jak se my jako církve vypořádáváme s ambivalencí umělé inteligence?

Otázka „být lidským“ je klíčová pro snahu ekumenického hnutí o viditelnou jednotu, a to jak v otázkách víry, tak v otázkách společného společenského jednání. To, jak chápeme člověka, úzce souvisí s tím, jak přemýšlíme o spáse a Božím království. Rozdíly v teologické antropologii (naše chápání člověka ve světle toho, čemu věříme o Bohu) mohou vést k rozdílům v tom, jak přemýšlíme o hříchu a morálce, což může zase ovlivnit to, jak přemýšlíme o církvi jako o viditelném znamení Božího království jak v současnosti, tak v eschatonu.

Podle Jackelénové a Kirchhoffera pokrok v oblasti umělé inteligence vyžaduje také morální rozlišování. Vyvolává obnovené potvrzení toho, co činí lidi morálními subjekty hodnými naší úcty tváří v tvář náporu technologických napodobenin, které ve své „lidské podobnosti“ riskují podkopání společného dobra všech lidských bytostí. S tím úzce souvisí nejen objektivizace člověka, ale i znevažování přírodního světa jako pouhé „věci“ zneužitelné k uspokojení nespoutaných lidských tužeb. Teologická antropologie i morální rozlišování zvažují, jak jsou lidské bytosti a stvořený svět propojeny jako „dobré“ stvoření dobrého Boha a jak to má důsledky pro roli, kterou musí lidské bytosti hrát v péči o toto stvoření a jeden o druhého, a nikoli pouze v jeho vykořisťování pro individuální nebo skupinový prospěch.

Redakce

Ilustrační foto: koláž - Unsplash

Nejčtenější

  • Týden

  • Měsíc

  • Vše